Stop Arrogancen – Alle Kan Bruge en Hjælpe Hånd

Hjælp

Når man tager et kig rundt i det danske erhvervsliv, så er det tydeligt for mig, at der er to lejre derude. Der er en række virksomheder, der vokser med lynets hast, og har stor succes. Og så er der dem, der egentligt tilbyder et ganske udmærket produkt, men som hurtigt stagnerer og ikke rigtigt slår igennem. Efter at have været med på rigtigt mange netværks arrangementer, tror jeg, at jeg har knækket nødden. Jeg ved nu hvorfor nogle virksomheder opnår stor vækst og succes, mens andre står stille og ofte visner væk.

Det der fik mig til at se det var faktisk ikke menneskerne på netværks arrangementerne. Nej, det var de mennesker der ikke mødte op til den slags, der viste mig hvad problemet var. Ser du, jeg havde nemlig stort set kun mødt succesfulde mennesker til de her arrangementer, og alles virksomheder så ud til at vokse ind i skyerne. Det gav hurtigt et indtryk af, at alle virksomhedsejere klarede sig godt. Men det passede jo slet ikke med statistikkerne: hvor var alle de fejlede virksomheder? Hvorfor kendte jeg ikke nogen, der havde startet en virksomhed og fejlet eller sad fast? Jeg tog derfor journalist hatten på, og tog ud for at besøge diverse virksomheder, og lave interviews med dem der stod for dem.

Det viste sig, at grunden til jeg ikke havde mødt disse mennesker før var, at de ikke tog til netværks arrangementer. De så ikke hvad de ville få ud af det: de havde en plan, og den havde virket ind til nu. Så de gad ikke bruge tid på at snakke med andre eller få deres inputs. De præsenterede dette på en pæn og nogenlunde overbevisende måde, men i sidste ende kunne jeg alligevel se igennem det. Det der holdt dem tilbage var arrogance: de var ikke villige til at snakke med andre, og få deres hjælp.

Men alle kan bruge en hjælpende hånd. Uanset hvem du er, og hvad du laver, så vil det være værdifuldt for dig og din virksomhed at få indspark fra andre. Det kan være folk fra samme branche, eller nogle helt nye øjne der aldrig har hørt om det du laver før. Vi sidder nemlig alle og kigger på et meget lille udsnit af verden: det er når vi får flere vinkler på, at vi for alvor kan gro og skabe fantastiske ting. Man skal nemlig ikke forsøge at være god til alting selv. Tricket til en succesfuld virksomhed er, at gøre det man gør bedst, og så hyre folk til resten. Find en agillic partner til at håndtere din markedsføring, hvis du ikke er et markedsføringsfirma: det giver ingen mening at spilde ressourcer på at gøre den slags internt. Din tid og dine kræfter får du langt mere ud af, hvis du fokuserer dem på din kerneværdi, og så betaler dig fra resten (eller laver strategiske partnerskaber, hvor I kan hjælpe hinanden).

DEL
Tidligere artikelIntet er Bedre end Et Smil i Haven