4 måder skoler begrænser elevernes frihed

Skole

Ud fra titlen tænker du måske, at det her er en virkelig politisk ladet artikel, men det er faktisk slet ikke noget nyt, at skole begrænser elevers frihed – og langt de færreste har i sidste ende noget imod mange af de ting, vi nævner her. Det er dog stadig værd at tænke over, hvad skolerne skal have lov til, og hvad de bør gøre mere eller mindre af i fremtiden. Børn skal begrænses så de hverken skader nogen eller spilder deres tid, men hvor meget og hvordan skal de begrænses? For at undersøge den problemstilling nærmere har vi været ude og se på, hvordan skolerne lige nu begrænser elevernes frihed, så vi har et udgangspunkt for videre debat, som du forhåbentlig bliver motiveret til at tage op.

Den første måde skolerne begrænser elevernes frihed er ved at begrænse, hvor de må opholde sig hvornår. Nu tænker du jo nok, at det lyder rigtig meget som et fængsel, og det kan vi da kun give dig ret i. Men hvad er alternativet, når vi jo vil have, at de skal lære nogle bestemte ting, der kan gøre dem til den slags vise voksne mennesker, der vil gavne vores samfund i stedet for at være en unødig byrde, som resten af os borgere i det danske samfund bliver nødt til at bære.

En anden måde de begrænser vores børns frihed er ved at bestemme, om de må bruge deres mobiltelefoner og andre former for nymodens teknologi, mens de opholder sig på skolens område. Igen er det et forsøg på at rette børnenes opmærksomhed mod de ting, der ved lov er bestemt, at de skal lære. Det er både boglige ting som for eksempel historie og religion, og de sociale ting såsom at kunne omgås deres medmennesker, kommunikere med dem og gå på kompromis.

Lidt i samme boldgade har vi, at skolerne kan forbyde nogle af de måder eleverne kan udtrykke dem selv på. Det ses blandt andet i, at hængerøv og bare maver ikke er tilladt på alle skoler, samt at nogle skoler stadig kræver, at eleverne har uniform på, når de er i skole, men det er meget sjældent i Danmark. Spørgsmålet er her, hvor grænsen går. Kan de forbyde børnene at gå i lacoste eller at bruge parfume?

Det sidste vi vil nævne her er, at eleverne ikke er frie til at lære de ting, der interesserer dem. Det er nok et af de største kritikpunkter ved det danske skolesystem, da det i praksis straffer kreativitet og nysgerrighed, som uden tvivl er grundstenene for både innovation og almen dannelse samt ifølge nogle et lykkeligt liv, da man ikke kan finde mening med livet på sigt i de overfladiske ting, der har det med at erstatte nysgerrighed.